Welkom organisator! Dit handboek biedt een handvat bij het organiseren van onze powerliftwedstrijden. Dit is een levend document welke steeds aangevuld wordt om de kwaliteit van organiseren te verbeteren.
In beginsel zijn er twee typen powerliftwedstrijden te organiseren bij de KNKF:
Organisaties dienen als club lid te zijn van de bond zodat zij onder de statuten en het dopingreglement vallen.
Nieuwe locaties worden eerst bezichtigd door het sectiebestuur of een afgevaardigde. Hierbij wordt gelet op:
Samen met het sectiebestuur wordt een datum bepaald voor de te houden wedstrijd. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met de nationale, regionale en internationale wedstrijdkalender en tevens de beschikbaarheid van vrijwilligers.
Geef uiterlijk 60 dagen van tevoren door aan [email protected]:
Geef uiterlijk 30 dagen van tevoren door aan [email protected]:
Benodigd materiaal (alleen bij officiële wedstrijden):
Geef aan welk materiaal nog nodig is. De sectie heeft zelf ook materiaal
beschikbaar welke we kunnen brengen en ophalen.
De wedstrijdtechniek materialen (informatieschermen, lampensysteem et cetera)
worden ook zoveel mogelijk gehaald en gebracht.
De tijden waarbij er op- en afgebouwd wordt:
Dit is van belang voor onze wedstrijdtechniekcommissie die de
wedstrijdtechniek komen verzorgen (informatieschermen en eventuele
livestream).
Sponsoren:
Vooralsnog zijn sponsorinkomsten uit wedstrijdsponsoring geheel voor de
organiserende club. Ons doel is op deze wijze uiteindelijk meer sponsoren aan te
trekken voor sport in zijn geheel.
Alle sponsoren dienen eerst goedgekeurd te worden door het sectiebestuur. Het bestuur controleert dan op conflicterende sponsorcontracten en het al-dan-niet voldoen aan het Dopingreglement. Tevens delen wij graag online wie de sponsoren zijn van een wedstrijd en/of welke prijzen zij beschikbaar zullen stellen.
Inkomsten uit catering zijn ook voor de organiserende club. Let op dat het bij universiteiten en overheidsgebouwen meestal niet is toegestaan om zelf catering te faciliteren.
Indelingsvoorkeur i.v.m. vrijwilligers:
Mogelijke voorkeuren voor de sessie indeling indien dit voor de
vrijwilligersbezetting beter uitkomt. We proberen daar dan rekening mee te houden.
Mogelijk vrijwilligerstekort:
Geef aan indien je als organisatie echt niet genoeg vrijwilligers kan vinden.
Wij zullen dan een gecoördineerde oproep op onze kanalen plaatsen. Ons streven
is echter dat binnen iedere club uiteindelijk kundige mensen zijn die kunnen
meehelpen op een wedstrijd.
Buiten opbouwen en afbouwen, heb je tenminste nodig:
De sectie verzorgt de scheidsrechters en officials. Tevens wordt geprobeerd altijd iemand een vrijwilliger van de wedstrijdtechniekcommissie op locatie te hebben.
Er dient ook iemand aanwezig te zijn met EHBO certificering. Indien je niemand binnen je organisatie kan vinden hiervoor, kun je in vrijwel iedere stad een EHBO stichting/vereniging vinden die dit tegen een kleine vergoeding doen.
De sectie voorziet in een fotograaf in overleg met de organisatie.
Foto’s worden geplaatst op de sectiewebsite.
De livestream zal bij officiële wedstrijden begeleid worden door iemand van de wedstrijdtechniekcommissie.
Livestream commentatoren dienen vooraf goedgekeurd te worden door het sectiebestuur zodat de kwaliteit beter gewaarborgd kan worden. Van commentatoren wordt verwacht dat zij minstens het kennisniveau hebben van een wedstrijdbureau official of hoger.
Op alle NK’s dient het doek gehangen te worden zoals door de sectie wordt aangeleverd in verband met sponsorcontracten. Op alle andere wedstrijden is dit in overleg.
Zorg dat er minimaal 1 meter en maximaal 2,5 meter zit tussen het platform en het doek. Zo kunnen de scheidsrechters zich goed plaatsen en blijven de sponsoren goed zichtbaar op de foto’s en video(stream).
Het doek begint idealiter vanaf de grond. Coördineer met de ontwerper en leverancier van het doek de gewenste afmetingen zodat ophanging goed gevuld wordt wordt. Bij NKs kun je dit doorgeven aan je contactpersoon.
De zaal dient goed verlicht te zijn.
Bij plaatsing van extra belichting mogen de lampen niet de scheidsrechters hinderen.
Indien gewerkt wordt in een donkere zaal, dient het platform van (boven)af de voorkant verlicht te worden. Slechts belichting van achter is niet wenselijk, omdat dit de sport erg ontoegankelijk maakt en niet goed zichtbaar voor het publiek, de livestream, de foto’s en video’s.
Indien er een bedrijf een truss en het geluid komt verzorgen. Laat dan ook de volgende elektriciteitspunten verzorgen per platform:
De organisatie dient te zorgen voor een degelijke geluidsinstallatie met microfoon voor de spreker aan de wedstrijdtafel. De spreker moet duidelijk te horen zijn in de opwarmruimte, op het platform en voor het publiek.
Indien er muziek afgespeeld wordt tijdens de wedstrijd, dient deze uitgezet te worden bij aankondigingen van de spreker én tijdens de beurt van deelnemers zodra de halter of bank aangeraakt wordt en wanneer een deadlifter begint aan zijn/haar “setup”. Zorg voor toegankelijke “uptempo” muziek die het aangenaam maakt voor het publiek om naar de wedstrijd te kijken. Nummers met “Explicit” markering bij opzoeken in Spotify zijn niet gewenst. Verzoeknummers mogen niet in behandeling genomen worden.
Bij meerdere platformen in dezelfde ruimte graag geen muziek gebruiken zodat de platformen elkaar zo min mogelijk hinderen.
Het ladervangerteam dient in hetzelfde tenue te werken (shirt + broek).
Voor alle andere vrijwilligers is het mogelijk gedrukte shirts op de kostenbegroting te plaatsen. Hierbij dient ook een shirt voor de officials besteld te worden.
Eisen aan het t-shirt ontwerp:
Uitzonderingen hierop zijn ter goedkeuring van het sectiebestuur.
De sectie zal zo spoedig mogelijk de wedstrijdindeling bekend maken op de website. Hierna kun je de definitieve vrijwilligersplanning maken en mededelen aan je vrijwilligers.
De organisatie dient zelf te voorzien in de prijzen zoals bepaald in het Wedstrijdreglement. Nu de gewichtsklassen niet meer gewijzigd kunnen worden, kunnen de medailles besteld worden.
Koop eten en drinken in voor de vrijwilligers.
Bij aanwezigheid Dopingcontrole dienen er ook flesjes water te zijn voor degenen die getest worden.
Alle papieren worden door onze drukker verzonden naar het opgegeven postadres. Dit gebeurt in de week voor de wedstrijd.
Let wel: deze documenten zijn vertrouwelijk door o.a. persoonsgegevens welke nodig zijn voor de verificatie van de identiteit. Graag ook zo behandelen. Daarnaast dienen de lotnummers geheim te blijven tot een uur voor de weging. Daarna mag de weegvolgorde opgehangen worden.
Toegangspassen voor deelnemers en mediateams worden ook door de drukker verzonden. De keycords worden echter apart verzonden. De wedstrijdorganisatie dient de keycords zelf aan de passen te bevestigen.
Voor wedstrijdcoaches zijn er toegangsbandjes.
Deze worden ook door de drukker gemaakt en verzonden. Volledigheidshalve en in geval van nood staan hier ook de instructies.
Iedere deelnemer dient een boekje te ontvangen met 3 beurtbriefjes van de squat en bench press en van de deadlift 5.
Bij voorkeur ieder onderdeel op een andere kleur papier printen. Gebruik lichte kleuren zodat de ingevulde nummers goed zichtbaar zijn.
Bij bankdrukwedstrijden zijn alleen deze beurtbriefjes benodigd (.PDF).
Indien de bond materiaal komt brengen met een vervoerder, zorg dan dat er minimaal 5 vrijwilligers zijn die helpen met de pallets uitladen uit de vrachtwagen.
Op deze pallets moet ook alles weer staan om weer terugvervoerd te worden naar de bondsopslag. Wij werken met chauffeurs die alleen alles inladen en alles moet dus weer op dezelfde manier op de pallets klaarstaan als bij de levering!
Zie het beginnershandboek om een idee te krijgen van het verloop van een powerliftwedstrijd.
Tussen ieder onderdeel is er slechts 10 minuten pauze voor de vrijwilligers. Zorg dat er dan voldoende (reeds gesmeerde) broodjes en drinken klaar staan voor de vrijwilligers bij het platform.
Onverhoopte incidenten van welke aard dan ook dienen direct gemeld te worden bij het sectiebestuur ([email protected]).
Verstuur binnen 7 dagen welke bondsleden geholpen hebben buiten de leden zijn van de organiserende club en de officials naar het bondsbureau van de sectie.
Verstuur binnen 45 dagen de eindafrekening met alle facturen naar het bondsbureau van de sectie.